Ofte Stillede Spørgsmål

De mest stillede spørgsmål fra forældre

Hvor finder jeg Aulas app?

• Du kan hente Aulas app i enten App Store eller Google Play alt afhængigt af hvilken telefon eller tablet, du benytter. Aulas App er tilgængelig i 153 ud af 155 lande. Appen er desværre ikke tilgængelig i Frankrig og USA. Det vil derfor, i langt de fleste tilfælde, være muligt at hente appen uanset, hvor du er.
    Aulas App understøttes af Android 7.0 og opefter. Dog kun til enheder med mere end 1GB Ram.
    Til iOS understøtter Aulas App iOS 11.0 og opefter.

Hvorfor kan jeg ikke logge ind i Aula?

• Du kan ikke logge ind i Aula, hvis der ikke er åbnet for din kommune/skole ikke er indlæst i Aula. Der bliver åbnet for adgang til Aula for de fleste kommuner/skoler i uge 43.

Hvorfor skal jeg bruge NemID til at logge ind i Aulas app?

• Du skal bruge NemID den første gang, du logger ind i Aulas app. På den måde ved Aulas app, hvem det er der logger ind, og du bliver derfor præsenteret for den information, som er relevant for dig.

Hvorfor skal jeg besvare samtykker, inden jeg kan logge ind i Aula?

• Du skal besvare samtykker, inden du logger i Aula for at sikre, at dine data bliver håndteret korrekt i Aula.

Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg har brug for hjælp?

• Hvis du har spørgsmål til Aula, skal du kontakte dit barn skole – de vil kunne hjælpe dig. Du kan se videoguides om, hvordan du bruger Aula her.

Hvorfor kan jeg ikke se mine sendte beskeder?

• Når du kommunikerer i Aula, sker det gennem beskedtråde. Det betyder, at du ser en samling af både sendte og modtagne beskeder i ”Beskeder” i Aula.

Hvad sker der når jeg markerer en besked som følsom?

• Hvis du vil sende en besked til dit barns lærer om noget personfølsomt (fx problemer i hjemmet), kan du vælge ”Marker som følsom”. Når du gør dette, skal modtageren af beskeden lave et 2-faktor login for at steppe op i sikkerhed og dermed få adgang til beskeden. I dette dokument kan du læse mere om hvilke oplysninger der er følsomme.

Hvordan sender jeg en besked til et barns forældre?

• Hvis du vil sende en besked til en forældre uden at kende barnets forældres navn, kan du finde det i Aula. Det gør du ved at oprette en ny besked og indtaste barnets navn i ”TIL”. Du klikker herefter på de 3 prikker ud fra barnets navn, og får vist barnets forældre, som du kan vælge.

Hvordan finder jeg kontaktoplysninger på andre personer i mit barn klasse?

• Når du skal finde kontaktoplysninger på andre i dit barns klasse, klikker du på ”…” i Aula og vælger ”Kontakter”. Du får nu mulighed for at se kontaktoplysninger på personer i dit barn klasse – de er inddelt efter brugertype: ”Drenge”, ”Piger”, ”Forældre” og ”Medarbejdere”.

Hvorfor kan jeg ikke slette opslag i mit overblik, så der ikke er så mange?

• Det er kun udvalgte personer i Aula, der kan slette opslag i overblikket af Aula. Opslagene i overblikket på Aula placeres kronologisk, og det er derfor nye opslag, som er placeret øverst. Opslag kan også være markeret med en stjerne, hvilket betyder, at de er markeret som vigtige.

Hvordan slår jeg notifikationer til, så jeg ikke skal tjekke Aula hele tiden?

• Hvis du gerne vil have push-notifikationer på din mobil eller e-mail, så du ved, når der sker noget nyt i Aula, kan du indstille dette i Aula. Det gør du ved, at trykke på ”Min profil” og vælge ”Notifikationsindstillinger” – du bliver herefter præsenteret for en række valgmuligheder.

Hvor er kontaktbogen?

• Der er ingen kontaktbog i Aula, og det er derfor op til den enkelte skole at beslutte, hvordan man nu kommunikerer de ting, man før brugte kontaktbogen til. Det kan fx være gennem beskeder i Aula. Kontakt dit barns klasselærer og hør, hvordan man gør på dit barns institution.

Hvordan ændrer jeg mit barns profilbillede, der er taget af skolefoto?

• Hvis du gerne vil ændre dit barns profilbillede, som er taget af skolefoto (3. parts leverandør), kan du gøre det under barnets profil. Du vælger her at skifte profilbilledet til det ønskede. Bemærk – hvis du ønsker, at der ikke skal fremgå et profilbillede, er du nødt til at vælge et blankt billede eller et andet grafisk billede (fx en avatar), når du skifter profilbilledet.