Antimobbestrategi

Antimobbestrategi for Langeskov Skole

På Langeskov Skole arbejder vi på at skabe et trygt indlæringsmiljø, hvor respekt og hensyntagen præger det sociale miljø. Langeskov Skole accepterer ikke mobning, og elever, lærere, pædagoger, forældre og ledelse arbejder sammen om at forebygge og minimere mobning og andre krænkelser.

Generelt skal skolens medarbejdere handle på observationer i elevgruppen, der indikerer, at en elev/ elevgruppe/ klassekultur er på vej i en forkert retning, og hvis medarbejderne hører forældre/elever drøfte problematikker blandt eleverne, som lyder til at være mere end almindelige adfærdsmønstre eleverne imellem.

Formål:

Antimobbestrategien beskriver det trivselsarbejde, som er en del af skolens hverdag, og som

• skal tage fat i drillerier og konflikter, så de ikke udvikler sig til mobning.
  • skal have fokus på at skabe et socialt samvær blandt eleverne, hvor der er frihed til forskellighed, respekt for hinanden og hensyntagen til fællesskabet.
  • skal sikre, at ansvar og roller i forbindelse med skolens forebyggende arbejde og håndtering af mobning er præciseret og kendt af skolens medarbejder
  • skal inddrage både forældre, lærere, pædagoger og skolens ledelse, som alle i fællesskab tager et medansvar for at gøre Langeskov Skole til et godt sted at være.

Se i øvrigt skolens praksisinfo om trivselsarbejde.

Målsætning:

• At vi får opbygget en skolekultur, der bygger på sammenhold, venskab, hjælpsomhed, respekt og accept af hinanden, uanset om man er barn eller voksen.
  • At det bliver et fælles ansvar at opdage mobning og gøre opmærksom på, at der er noget galt – at alle bliver aktive hjælpere og har handlekompetencer.
  • At alle elever, medarbejdere og forældre kender definitionerne på mobning, konflikt, drilleri og trivsel, så alle får et fælles sprog og en fælles forståelse.
  • At alle medarbejdere arbejder systematisk og bevidst med trivsel, forebyggelse af mobning og udvikling af hensigtsmæssige handlekompetencer hos eleverne (livsduelighed).
  • At eleverne får tillid til, at de voksne kan hjælpe, så eleverne henvender sig til en voksen, når der er noget galt.
  • At procentdelen af elever, der oplever mobning, skal være faldende (trivselsmålingens resultater).

Forskelle og ligheder mellem drilleri, konflikter og mobning:

Ofte bliver ordet mobning brugt om situationer, som ikke er mobning, så derfor er det vigtigt at kunne kende forskel på, hvornår noget er mobning.

Se herunder definition og beskrivelse af mobning (DCUM) samt skolens praksisinfo for forebyggelse af mobning.