Praktiske oplysninger.

Normering

Der er ca. 160 børn tilmeldt SFO. Vi er 9 medarbejder ansat, på deltid eller fuldtid, samt en studerende. Vi er en uddannelsesinstitution, det vil sige, at vi skifter studerende fra Pædagog Seminariet hvert halve år.

Moduler

Der er et morgen- og et eftermiddagsmodul. Eftermiddagsmodulet starter, når skoledagen er slut. Tilmelding eller ændringer i moduler skal ske via pladsanvisningen www.kerteminde.dk/selvbetjening. Tilmelding til moduler kan ske med dags varsel – ændringer eller udmeldelse skal ske til den 1. eller 15., med en måneds varsel. Fx.: hvis et barn skal udmeldes eller gå ned i tid til 1.okt., skal SFO have besked senest 31. august. Skolen åbner kl. 7.50 for de børn, der ikke er tilmeldte SFO. De børn skal opholde sig i deres klasseværelse. Har I brug for pasning før kl. 7.50, skal barnet tilmeldes morgenmodul.

Ferie og skolefridage

I ferier og på skolefridage er der forsat pasning for SFO-børn hele dagen som hidtil. Har man morgenmodul må barnet være i SFO fra kl. 6.15 til skoletids ophør, har man eftermiddagsmodul må barnet være i SFO fra kl. 7.50 til lukketid og har man begge moduler må barnet være i SFO fra 6.15 til lukketid.

SFO´en har ferielukket i uge 29 og 30, mellem jul og nytår begge dage inklusiv, og dagen efter Kristi himmelfart. Hvis I som forældre har et uopsætteligt pasningsbehov, hvor der ikke er åbent i SFO, vil pasningsbehovet blive opfyldt i en åben daginstitution. I vil som forældre blive bedt om at underskrive en tro og love erklæring.

Vi spørger til pasningsbehov i god tid før skolefridagen/ ferier – om fremmøde og mødetider. Dette af hensyn til planlægning af personalets ferie/arbejdsplan.

Grundlovsdag og juleaftensdag holder institutionerne lukket.

Praktisk tøj:

Børnene elsker at lege og tumle og er meget udenfor. Det er derfor en god ide at børnene ikke har det bedste eller nyeste tøj på. Husk at have skiftetøj/regntøj liggende i garderoben. SFO påtager sig ikke ansvaret for beskadiget tøj, men vi gør børnene opmærksomme på at bruge forklæder, hvor det kan være aktuelt. Vi har en aftale med rengøringspersonalet, at hvis garderoberne er tømt / ryddet op om fredagen, bliver de gjort rene. I må venligst ikke tage de blå kasser med hjem.

Legetøj:

Børnene må gerne medbringe legetøj i fritidsordningen, men det er på eget ansvar.

Afhentning:

Når I henter jeres barn, er det vigtigt, at jeres barn ”tjekker” ud ved at vende træpladen om, så den ”bare” side kommer frem, trykker sig ud på "Komme/Gå"-Skærmen, samt sige farvel til en voksen. Ligeledes er det vigtigt, at I giver jer tid til, at barnet får ryddet op efter sig.

Det er børnene selv, der skal holde orden på deres garderobeplads, men giv gerne jeres barn ”et nap med”, når I henter.

Navn i tøjet kan være en fordel, vi har rigtig tit bunker af glemt tøj, som vi ikke kan finde ejeren til!

Mobiladfærd:

Vi vil gerne opfordre til, at I slukker mobiltelefonen - eller lader den ligge i bilen - så børn og voksne kan tale sammen. Har børnene mobiltelefon med i skole, vil vi bede dem om at lægge den i tasken i SFO-tiden. Vi vil ikke forbyde mobiltelefon, men lære børnene at bruge den fornuftigt. Se vores guide til god mobiladfærd, for elever på afdelingen Pilen, her på hjemmesiden.

Kontaktpædagog:

SFO-pædagogerne er tilknyttet en bestemt klasse/årgang. Kontaktpædagogen har kontakt med klassens/ årgangens børn og er opmærksom på det enkelte barns trivsel. Børnene ved, hvem de kan henvende sig til, når de har brug for hjælp i konkrete, vanskelige situationer. En kontaktpædagog kan, gennem sin viden om det enkelte barn, støtte og inspirere i forhold til venskaber, konflikter og de forskellige udfordringer, barnet møder. Desuden er det kontaktpædagogen, som har den primære kontakt til jer som forældre. Kontaktpædagogen deltager på forældremøder samt ved forældresamtaler.

Telefonkontakt:

Vi vil meget gerne bede jer om, at I kun ringer, hvis det er meget vigtigt at komme i kontakt med os eller jeres barn, og opfordre jer til at bruge Aula og ikke børnenes mobil. Dette skaber ofte stor forvirring og er utrolig ressource krævende at redde ”trådene ud”.

Husk at legeaftaler skal laves hjemmefra. Vi ringer selvfølgelig til jer, hvis vi oplever jeres barn har bekymringer eller problemer, som vi sammen skal forsøge at løse.

Aula "Kom/Gå":

"Komme/Gå" i Aula, er vores elektroniske ind- og ud krydsningssystem. Det er her alt kommunikation mellem forældre og SFO foregår.
Det er på dette system man kan:

• Oprette gå-hjem-aftaler.
  • Oprette legeaftaler.
  • Læse nyheder fra SFO´en
  • Vedligeholde kontaktoplysninger.
  • Sygemelde dit barn.
  • Sende beskeder til SFO´en.
  • Melde ferie eller fri. o.v.s.

Læs mere om "Kom/Gå" under Aula.