Praksisinfo om understøttende undervisning
Formålet med understøttende undervisning
Understøttende undervisning ligger ud over undervisning i fagene. Tiden til understøttende undervisning skal bruges til at supplere og understøtte undervisning i fagene ved at give eleverne mulighed for at afprøve, træne og udvikle de færdigheder og kompetencer, de får i den fagopdelte undervisning.
Indhold
Den understøttende undervisning kan anvendes bredt. Den kan have både et direkte fagrelateret indhold, som eksempelvis
• de obligatoriske emner
• lektiehjælp til daglige lektier eller større afleveringsopgaver
og et bredere sigte, som eksempelvis opgaver, der skal styrke elevernes
• læringsparathed
• sociale kompetencer
• alsidige udvikling
• motivation og trivsel (fysisk og psykisk)
• klassefælleskab
eller den kan bruges til besøg på virksomheder, ungdomsuddannelser og lignende.
Der er ikke selvstændige mål for den understøttende undervisning. Aktiviteterne i den understøt-tende undervisning skal understøtte folkeskolens formål generelt og målene for de enkelte fag.
Hvem varetager den understøttende undervisning?
Lærere, pædagoger og personale med relevante kvalifikationer kan varetage den understøttende undervisning.
Pædagogernes kompetencer kan for eksempel være særlig relevante, når eleverne har aktiviteter, der vedrører deres alsidige udvikling og trivsel, mens det er lærerne, der skal sikre sammenhæng til den undervisning, der finder sted i de forskellige fag.
I indskolingen bliver den understøttende undervisning varetaget af pædagoger i samarbejde med lærerne. På 4.-9. årgang varetages den af klassernes kendte lærere.